Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Ekoihminen shoppaa jalkaisin

Juha Peurala

Eno-kuvitus.
Ekoihmistä odotellessa. Länsimaiselle plösölle pitää kaikki ojentaa suoraan käteen. Edes kauppaan ei jakseta kipaista jalan, vaikka olisi maailmanloppu tulossa.Juha Peurala

Ekoihmistä odotellessa. Länsimaiselle plösölle pitää kaikki ojentaa suoraan käteen. Edes kauppaan ei jakseta kipaista jalan, vaikka olisi maailmanloppu tulossa.

27.1.2014

Eno

Kauppamatkan päästöt voittavat kaupan päästöt

Nimimerkki ”Shoppaileva ihminen” kysyy: Kumpi on ekologisempaa, pienessä lähikaupassa vai suuressa marketissa käyminen?

Eno vastaa: Sitä en vielä tähän ikään mennessä ole tajunnut, miksi kukaan haluaa asioida hypermarketissa.

Kävin vuodenvaihteen tienoilla taas maalikylillä serkkupoikaani Rauno-Leeviä morjestamassa. Piti siinä sitten saunailtaa varten hankkia erinäisiä veroluokan III panimotuotteita kauppakeskuksen jättimarketista.

Ennen kuin pääsin edes ruokaosastolle, olin lastannut kärryihin uudet kumiteräsaappaat, eteismaton, lego-paketin siskonlapsille tuliaisiksi ja isokokoisen säilytysrasian niille työkaluille, joille voi joskus vielä olla käyttöä.

En olisi tarvinnut näistä tavaroista yhtäkään, vaan niitä oluita. Ne siinä ostelun tuoksinassa unohtuivat kokonaan. Takaisin en suostunut menemään, joten soitin Rauno-Leeville, joka onneksi ehti hakea meille ”salkun” kioskilta.

Julkisillahan minä sinne markettiin menin. Se onkin homman ydin. Sinänsä lähikaupan ja suurmarketin välillä ei ole isoa ekologisuuseroa. Isoissa yksiköissä ehkä saavutetaan hieman pienemmät päästöt ruokakiloa kohden, mutta ero ei ole suuri. Ratkaisevaa on se, millä välineellä kauppaan kuljetaan. Päästöjen välinen ero syntyy siinä, kuljetko omalla autolla, julkisilla vaiko peräti jalan tai potkukelkalla.

Kauppakeskuksen sijoittaminen on tämän vuoksi tärkeä asia. Jos halutaan, että hypermarketissa käydään jalan, sen on oltava kävelymatkan päässä. Julkisen tai kevyen liikenteen käyttäjillä pitäisi siis olla hyvät yhteydet ja koko kauppakeskuksen pitäisi integroitua muuhun kaupunkirakenteeseen saumatta.

Toisaalta tutkimuksissa on käynyt ilmi, että monet kävelymatkan päässä asuvat hurauttavat autolla hypermarkettiin. Keskukset on yksinkertaisesti suunniteltu tällaiseen elämäntapaan: kärryillä saa ostoksen helposti suoraan peräkonttiin.

Toisaalta hypermarketit vastaavat aika huonosti niihin ihanteisiin, joita ihmisillä on ostoksilla käynnistä. Monet pitävät vaeltelua Prisman loputtomilla käytävillä niin väsyttävänä, että menevät mieluummin kauempana olevaan pikkukauppaan. Tosin yleensä autolla.

Oikeastaan ne, jotka käyvät julkisilla tai jalan hypermarketeissa, ovat usein jo valmiiksi ekologisen elämänasenteen omaksuneita ihmisiä. Autolla käyvät taas eivät. Ekopainotteiset ihmiset valitsevat jo asuinpaikkansakin siten, että kaupassa voi käydä jalan.

Jos halutaan ekologisempaa shoppailua, näiden autolla lähelläkin olevaan kauppaan matkaavien asenteiden pitäisi muuttua. Sitä odotellessa!





Viite