Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Yrittäjiä, who cares!

Mediapyövelit.
Mediapyövelit mestaavat sopuleita. Taneli Heikka vuorottelee palstalla mediakriitikko Kaino Riesun kanssa, joka käyttää koston pelossa nimimerkkiä.

Mediapyövelit mestaavat sopuleita. Taneli Heikka vuorottelee palstalla mediakriitikko Kaino Riesun kanssa, joka käyttää koston pelossa nimimerkkiä.

4.4.2011

Taneli Heikka

Tämän vuosituhannen merkittävin opiskelijaradikalismin voimannäyttö nähtiin Finlandia-talolla 22. maaliskuuta. Bussit yhdeksästä kaupungista virtasivat valtaamaan marmorirumilusta hämärtyvässä illassa. 1600 osallistujaa tungeksi vaatimaan lisää kapitalismia.

Täysi talo opiskelijoita haastoi Suomi hyvinvoinnin jälkeen -tapahtumassa päättäjiä luomaan edellytyksiä yritysten kasvulle. Ja heti! Muuten hukka perii hyvinvointiyhteiskunnan.

Siksi oli luontevaa, että paikalle ei ollut Kauppalehteä, ei Taloussanomia, ei Helsingin Sanomien eikä Aamulehden taloustoimitusta. Ei ylipäätään yhtään talousmediaa.

Hitto, siellähän oli vain tuhat nuorta intoa puhkuvaa tulevaa kasvuyrittäjää vaatimassa maahan lisää talvivaaroja, rovioita ja f-secureja! Who cares?

Yrittäjyysbuumi on talousmedian aliraportoiduimpia ilmiöitä. Yhteiskunnallinen ilmapiiri on muuuttunut. Opiskelijoiden parhaimmiston kapina Aalto-yliopistossa ja muissa kouluissa on levinnyt ja roihahtanut liekkiin.

Muuallakin kuin kouluissa palaa. Samalla kun toimittajat raportoivat tohkeissaan itselleen mieluisasta impivaaralaisuuden ja sulkeutuneisuuden perussuomalaisesta protestiaallosta, kansantaloudelle paljon merkittävämpi ilmiö – opiskelijoiden vaatimus avautumisesta yrittäjyydelle, rahalle ja kasvulle – on jäänyt pimentoon (kiitos, KL:n Opiskelijat-liite 28.3. oli ihan hyvä).

Se johtuu siitä, että lehtien vanhasta kaartista valtaosa toimittajista elää edelleen maailmassa, jossa yrittäjyys on yhtä kuin 25 isoa tuttua vientiyritystä. Tälle maailmalle markkinatalous ei ole ainostaan vieras vaan vihollinen.

Opiskeljat itse tietävät osansa. Heidän maksamillaan veroilla kustannetaan Kauppalehden ja Hesarin setien ja tätien pyllynpesu vanhainkodeissa aivan lähivuosina. Elleivät yritykset menesty, vaippojen vaihtoväli pitenee.

Kasvuyritys pääsee lehteen Suomessa, kun se on ensin mainittu ulkomaisessa lehdessä. Siksi yrittäjät ovat perustaneet omia medioitaan.

Sivustolla www.hyvinvoinninjalkeen.fi kävi 13 000 uniikkia kävijää. Arctic Startup raportoi tilaisuuden kattavasti.

Kun länsimainen markkinatalous aikanaan Suomeen syntyy, se tapahtuu perinteisestä talousmediasta huolimatta. Talousmedia ei markkinatalouden airuita tunnista, vaikka heitä tulee kymmenen bussilastillista vastaan.

Siksi talousmediat eivät ole paikalla raportoimassa, kun ensimmäinen opiskelijaliike markkinatalouden puolesta riehuu Suomessa.

Kirjoittaja on viestintäyrittäjä ja toimittaja. Kirjoitus on julkaistu alunperin 1. huhtikuuta ilmestyneessä Vihreässä Langassa.





Viite