Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Mediatalot sekoilevat

Musta baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.

Musta baskeri kommentoi blogissa kaikkea ajankohtaista iskelmästä oopperaan ja katutaiteesta museonäyttelyihin.

28.4.2009

Musta baskeri

Pelottaa, miten paljon isot mediatalot sekoilevat julkisuuskuvansa kanssa. Jos median mediaosaaminen on tätä luokkaa niin, mitä voi odottaa muilta. Poliitikotkin alkavat vaikuttaa pr-ihmeiltä Alma Mediaan ja Yhtyneisiin kuvalehtiin verrattuna.

Alma Median tappio taistelussa Johanna Korhosta vastaan sai lopullisen giljotiininiskunsa, kun keskusta hyväksyi Korhosen eurovaaliehdokkaakseen. Jos maaseudun isännätkin ovat sitä mieltä, että Korhonen on sankari, ei Almalle tässä tapauksessa löydy yhtään ystävää.

Nyt Yhtyneet kuvalehdet vaativat pienen toimittajakaveriporukan tekemän parodiajulkaisun irtonumeromyynnin kieltämistä. Aikakaus-Lehteä myydään muutama tuhat kappaletta, mutta silti se koetaan uhkaksi Suomen kuvalehdelle, jonka ulkoasua lehti uusimmassa numerossa jäljittelee.

Suomen kuvalehden päätoimittaja Tapani Ruokanen tuntuu astuneen nivusiaan myöten mutaan yrittäessään selittää, että kyseessä on sama asia kuin piraattikaupassa. Hän lähtee myös arvioimaan lehden sisältöä leimaamalla sen puujalkavitsiksi.

Aikakaus-Lehden sisällöstä iso osa on kuraa. Yhtyneiden kuvalehtien typerä niuhottaminen osoittaa kuitenkin, että julkaisu on tärkeä. Silloin kun sananvapaus ei enää pidä sisällään lupaa parodioida mediaa, meitä hallitsevat liian isot voimat.

Onneksi tällä kertaa on kyse vain siitä, että Yhtyneillä kuvalehdillä ei osata hallita julkisuutta. Tämän parempaa mainoskampanjaa mikään parodiajulkaisu voisi tuskin toivoa. Ironia on turhaa, kun Ruokanen tekee sen itse.

Musta baskeri on kulttuurivaikuttaja, joka käyttää asemansa takia nimimerkkiä. Lisää baskerin blogitekstejä löydät täältä.





Viite