Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Monenlaisia yrityksiä

Mikael Ahlfors

Vihreä Bisnes -logo.
Vihreä bisnes. Toimittaja Terhi Brusin seuraa blogissaan ekotaloutta, viherpesua, työtä ja kuluttamista. Mikael Ahlfors

Vihreä bisnes. Toimittaja Terhi Brusin seuraa blogissaan ekotaloutta, viherpesua, työtä ja kuluttamista.

25.2.2009

Terhi Brusin

Talouden ja ympäristön suhteesta tulee joka päivä esille jotain ajatuksia herättävää.

Opelin huutaessa lisää valtion tukia tuli mieleen ihan toisenlainen yritys: se muutama vuosi sitten konkurssin partaalla ollut maalaispanimo, jonka perijä keksi hädässään alkaa valmistaa käymisperiaatteella vähäsokerista luomulimsaa.

Nyt Bionade tunnetaan ympäri Euroopan ja täkäläisillä markkinoilla on jo neljä-viisi kilpailevaakin merkkiä. Pienelle panimolle ei olisi liiennyt apua, eli sen piti pelastaa itse itsensä kehittämällä jotain uutta, jolle markkinoilla oli aitoa kysyntää.

Assen ydinjätevaraston saneeraus nielee tuoreiden uutisten mukaan runsaat kaksi miljardia euroa. Summa maksetaan verorahoista, vaikka 70 prosenttia Assessa varastoitavasta ydinjätteestä on peräisin kaupallisesta ydinvoiman tuotannosta. Tuottajat, Eon, Vattenfall, RWE ja EnBW eivät aio maksaa summasta senttiäkään.

Aivan toisenlaisia yrityksiä, joille ympäristö ja sosiaalinen aspekti ovat vähintään yhtä tärkeitä kuin tuotto, esittelee uusimmassa numerossaan aikakauslehti Natur&Kosmos. Artikkeli Die Neuen Unternehmer kertoo myös uudenlaisesta hyväntekeväisyysyrityksen ideasta.

Esimerkkinä on Mohammad Yunusin Grameen-pankin ja elintarvikejätti Danonen 2006 Bangladeshiin perustama yhteisyritys Grameen Danone. Se tuottaa nälkää näkeville lapsille tarkoitettua erityisen ravitsevaa jogurttia, jota myydään kylissä edulliseen hintaan. Tavoitteena on saada myynnillä kulut takaisin ja avata vielä 50 pientä paikallista tehdasta ympäri maata.

Sen perustaneet yritykset olisivat voineet päättää tehdä hyvää myös vaikkapa säätiön muodossa, mutta yritysmuodon etuna on se, että se työllistää ihmisiä paikan päällä.

Greenpeace Magazinin uusimassa numerossa taas haastatellaan Klaus Wiegandtia, entistä kauppajätti Metron johtajaa, joka vaihtoi kymmenen vuotta sitten bisneksestä ympäristön asian ajajaksi.

Hän esittää mielenkiintoisen ajatuksen siitä, että nykyinen talouden kriisi ei ole osoitus kapitalismin epäonnistumisesta, vaan siitä, että yhteiskunta eli me kaikki, olemme epäonnistuneet antaessamme kapitalismin toimia yhä vääristyneemmillä ehdoilla.

Poliitikoilta on hänen mukaansa turha odottaa parempia päätöksiä kuin kansa tai riittävän iso osa siitä, osaa vaatia. Ratkaisevaa on siis lisätä tavallisten ihmisten ympäristötietoa.

Tämä kirjoitus on tällä erää viimeiseni, sillä jään kuun vaihteessa äitiyslomalle.

Olen ollut tietoisesti melko Saksa-keskeinen, sillä oma havaintoni on, että saksankieliset uutiset pääsevät Suomessa suhteellisesti vähemmän esille kuin englanninkielisen maailman tapahtumat. Tietokirjoissa ero on vieläkin karkeampi.

Vihreässä bisneksessä tapahtuu paljon enemmän kuin pelkkää konservatiivista valtamediaa seuraamalla voisi kuvitella.

Suomen osalta uutistarjontaa laajentaa jatkossa myös uusi ilmasto- ja energia-aiheinen nettisivusto co2-raportti.fi, joka käynnistyy maaliskuun toisella puoliskolla.

Kirjoittaja on ympäristöasioihin erikoistunut vapaa toimittaja, joka asuu Berliinissä. Blogi päättyy toistaiseksi. Vanhempia Brusinin blogitekstejä löydät täältä.





Viite