

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
22.11.2011 12.25
Maailman suurimpiin kauppaketjuihin kuuluvan yhdysvaltalaisen Walmartin suuria toiveita herättänyt hanke tuotteidensa vihertämiseksi on vastatuulessa.
Ympäristöbuumin kuumana vuotena 2009 kauppaketjujätti ilmoitti laativansa kestävyysarviointijärjestelmän, joka koskisi kaikkia kauppaketjun myymiä tuotteita.
Tavoitteena oli, että mittarin ja tuotteisiin sijoitettavan merkin avulla kuluttajien olisi helppo tehdä halutessaan ympäristöystävällisiä valintoja. Tämän piti kannustaa Walmartin 100 000 tavarantoimittajaa pienentämään toimintansa hiilijalanjälkeä.
Hankkeen toteuttamiselle asetettiin viiden vuoden aikataulu. Nyt, hieman yli kahden vuoden jälkeen, projekti näyttää kutistuvan huomattavasti alkuperäisistä tavoitteistaan, kertoo yhdysvaltalainen ympäristösivusto Grist.
Verkkosivuston haastatteleman, Walmartin kanssa yhteistyötä tehneen ympäristöjärjestö Environmental Defense Fundin Elizabeth Struckenin mukaan tavoitteesta ollaan toistaiseksi hyvin kaukana, eikä sen toteutumisesta ole takeita.
"Tähän liittyvä tieto on hyvin monimutkaista. Sen pelkistämien yksinkertaiseen, kuluttajille suunnattuun merkkiin on hyvin haastavaa", Strucken sanoo.
Walmartin hanketta varten perustama yliopistojen ja yritysten yhteistyöelin on toistaiseksi tiedottanut niukasti työnsä etenemisestä.
Gristin mukaan viime kuukausina on kuitenkin käynyt ilmi, että tutkimusyhteistyössä ei olla kehittämissä tuotekohtaista mittaria, vaan pyritään arvioimaan eri tuoteryhmien elinkaaren hiilijalanjälkiä. Näin esimerkiksi eri tuotemerkkejä ei voisi vertailla keskenään.
Tutkimusryhmää edustavan Jon Nicolin mukaan näin kerätyn tiedon pohjalta Walmart voisi halutessaan myöhemmin kehittää aiemmin tavoitellun tuotekohtaisen mittarin. Tähän mennessä tehdyissä tutkimuksissa on saatu valmiiksi vain kymmenen arviota. Tavallisessa Walmartin jättimarketissa on noin 140 000 tuotetta ja tuhansia tuoteryhmiä.
Tweet