Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Emilia Pippola

Aamuruuhkaa.
Vanhaan malliin? Työmatkakustannusten omavastuuosuus nostetaan ensi vuonna 750 euroon, joten suhteessa eniten kärsivät ne, jotka käyttävät joukkoliikennettä.Emilia Pippola

Vanhaan malliin? Työmatkakustannusten omavastuuosuus nostetaan ensi vuonna 750 euroon, joten suhteessa eniten kärsivät ne, jotka käyttävät joukkoliikennettä.

SLL: Riihestä ympäristölle pikkuparannuksia, suurin uudistus jäi tekemättä

26.3.2014 12.06

Jukka Vahti

Hallitus päätti osana keskiviikon vastaisena yönä päättynyttä kehysriihtään ympäristöverojen korotuksista ja ympäristölle haitallisten tukien karsimisesta. Vihreiden puheenjohtaja, ympäristöministeri Ville Niinistö arvioi tuoreeltaan päätösten yhteisvaikutukseksi noin 550 miljoonaa euroa.

”Yhdessä kestävää kasvua luovien kasvupanosten kanssa nämä ovat merkittäviä rakenteellisia muutoksia, joilla luodaan vihreää kasvua ja työpaikkoja”, Niinistö sanoi vihreiden tiedotteen mukaan. Kehyspäätöksen kaikki yksityiskohdat eivät olleet vielä keskiviikkona saatavilla.

Suomen luonnonsuojeluliitto SLL ja joukko muita ympäristöjärjestöjä vaativat aiemmin tällä viikolla ympäristölle haitallisten tukien, kuten teollisuuden energiaverohelpotusten ja liikenteeseen liittyvien vähennysten karsimista. Järjestöjen mukaan Suomessa käytetään kestävälle kehitykselle haitallisiin tukiin jopa 4,5 miljardia euroa vuosittain.

SLL:n toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen arvioi keskiviikkona, että hallituksen päätökset haitallisten tukien osalta jäivät huomattavasti odotuksia pienemmiksi.

”Haitalliset tuet jäivät tässä käytännössä koskematta ja olen pettynyt, koska tämä oli käytännössä viimeinen tilaisuus tarttua haitallisten tukien viidakkoon. Hallitusohjelmaan kirjattu iso rakenteellinen uudistus jää nyt tekemättä. Toki kehyspäätös sisältää sekä hyvää että huonoa”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Myönteisinä päätöksinä Yrjö-Koskinen luettelee muun muassa sähköverotuksen kiristämisen, polttoaineverojen noston ja kaivostoiminnan energiaverotuen poistamisen.

Yksi isoista pettymyksistä puolestaan oli, että kehysriihessä peruttiin turpeelle vuodelle 2015 aiottu veronkorotus. Perusteena tälle on kotimaisen energiantuotannon tukeminen suhteessa ulkomailta tuotuun kivihiileen.

"Olemme todenneet jo aiemmin, että turve on kaikista energiavaihtoehdoista kaikkein pahin. Ei ainostaan hiilidioksidipäästöjen vaan myös muiden ympäristövaikutusten vuoksi. Voisikin kysyä, että jos on huumeriippuvainen, onko parempi käyttää kotimaista heroiinia vai ulkomaista kannabista?" Yrjö-Koskinen sanoo.

Ympäristöministeriön aiemmin tekemien laskelmien mukaan työmatkakuluvähennyksiin käytetään vuosittain 630 miljoonaa euroa. Kehysratkaisussa työmatkakustannusten omavastuuosuus nostetaan 750 euroon.

Yrjö-Koskisen mukaan päätöksessä olisi pitänyt tukea julkista liikennettä.

”Käytännössä tämä koskettaa kaikkia työmatkakuluja, ja me olemme tuoneet esille, että julkisella liikenteellä tehtävien työmatkojen kustannusten pitäisi edelleen olla vähennyskelpoisia nykyisellä tavalla. Ajoneuvoveron kiristäminen 150 miljoonalla eurolla puolestaan oli hyvä päätös”, Yrjö-Koskinen sanoo.




Viite