

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Sammeli Heikkinen
Reilua kauppaa. Helsingin Erätorin Alepassa reilun kaupan banaani oli halvempaa kuin tavallinen.
25.9.2015 12.32
Alepan hedelmähyllyllä odotti yllätys. Reilun kaupan banaani oli kilohinnaltaan kymmenen senttiä halvempaa kuin tavallinen.
Miten tämä on mahdollista, Reilu Kauppa -yhdistyksen toiminnanjohtaja Janne Sivonen?
”Reilu kauppa asettaa hinnan osalta vaatimuksia vain viljelijän saamalle korvaukselle. Banaanin kuluttajahintaan vaikuttaa moni muukin asia. Kauppa voi esimerkiksi myydä Reilun kaupan banaania kampanjahinnalla sisäänheittotuotteena, jolloin se ottaa siitä huonomman katteen.
Yleisemmin banaanin reiluus hinnan osalta tarkoittaa sitä, että hinnalle on säädetty viljelypäässä alaraja, jonka alle viljelijälle maksettava hinta ei saa mennä. Sitten maksetaan vielä erillinen pieni reilun kaupan lisä, jota yhteisöt käyttävät erilaisiin projekteihin, kuten koulutukseen ja terveydenhuoltoon.
Sen jälkeen reilun kaupan järjestelmä ei enää puutu tuotteen hinnoitteluun vaan hinta muodostuu samalla tavalla kuin millä tahansa tuotteella. Tuotteen hinnan muodostukseen vaikuttaa tietysti moni muukin asia kuin viljelijän palkkio. Esimerkiksi tuontimäärät vaikuttavat yksikkökustannukseen.”
Minkä takia reilun kaupan tuotteita käytetään sisäänheittotuotteita?
”Siinä on kysymys siitä, että kaupat tarjoavat kuluttajille sellaisia tuotteita, joita kuluttajat haluavat. Tietysti se on myös kaupalle mahdollisuus hoitaa vastuullisuustyötänsä ja lisätä eettisten tuotteiden tarjontaa.”
Tweet