Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Tiina Jutila / Vihreät

Verojen puolesta. Oras Tynkkynen suuntaisi muun muassa automarketeille ja eläinperäiselle ruualle lisäveroja. Tiina Jutila / Vihreät

Verojen puolesta. Oras Tynkkynen suuntaisi muun muassa automarketeille ja eläinperäiselle ruualle lisäveroja.

Kokoomuslaiset ja vihreät torjuisivat ilmastokriisiä veroremontilla

11.6.2009 13.05

Jukka Vahti

Sähköautoille pitää perustaa oma, muita autoja huokeampi veroluokka, liharuokaa pitää verottaa kasviksia enemmän ja yksityiset kaatopaikat pitää pikimmiten tuoda jäteverotuksen piiriin.

Kiinteistöjä voitaisiin verottaa rakennusten energiatehokkuuden ja niiden aiheuttamien hiilidioksidipäästöjen mukaan.

Tällaisia ehdotuksia heiteltiin ilmaan torstaina vihreiden ja kokoomuksen eduskuntaryhmien järjestämässä seminaarissa, jossa pohdittiin ekologisen verouudistuksen seuraavia askeleita.

Ekologisessa verouudistuksessa verotuksen painopistettä siirretään työnteon verotuksesta kuluttamisen ja energian verottamiseen.

"On totta, että ympäristöverotkaan eivät ole ongelmattomia, mutta silloin on aina paikallaan kysyä, että mitkä ovat niitä parempia vaihtoehtoja? Ongelmamme on riittämätön ympäristöohjaus, ja kun ympäristöveroja ei aivan viime vuosina ole juurikaan viety eteenpäin, mahdollisesti toimivampia ratkaisuja ei ole otettu käyttöön", vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen totesi.

Tynkkynen muun muassa ottaisi sähköveroon uuden veroluokan sähkölämmitykselle ja kiristäisi automarkettien kiinteistöveroa.

Tynkkysen puoluetoveri Osmo Soininvaara suhtatui seminaareissa esitettyihin lukuisiin yksittäisiin verouudistuskohteisiin skeptisesti. Hänen mielestään johdonmukaisinta olisi pistää riittävän korkea, samansuuruinen vero kaikille hiilidioksidipäästöille. Soininvaara sai tukea myös kokoomuslaiselta kansanedustajalta Harri Jaskarilta ja demarikansanedustaja Matti Ahteelta.

"Ihannemaailmassa kaikilla hiilidioksidipäästöille olisi universaali hinta. Oma arvioni kuitenkin on, että tällaisen malliin toteutumiseen menee vielä noin 25–30 vuotta", Tynkkynen kuittasi kritiikin.




Viite