Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Blogi

Kirottu Alvar Aalto

5.10.2007

Jarkko Tontti

Käyttäjän Jarkko Tontti kuva
Kirjoittaja on kirjailija, joka haluaisi vanhan näköisen uuden talon.
Jarkko Tontti

Helsingin vanhin rakennus täyttää tänä syksynä 250 vuotta. On pienoinen ihme, että Sederholmin talo Senaatintorin kulmassa on yhä olemassa.

Kuten tunnettua, Suomen rakennuskanta on hätkähdyttävän nuorta. Alle kaksi prosenttia rakennuksista on rakennettu ennen ensimmäistä maailmansotaa. Lähes puolet taloista on noussut vuoden 1980-jälkeen.


Aikansa Suomea pällisteltyään muuan ulkomaalainen tuttavani kysyi – ihan vilpittömästi – onko täällä ollut asutusta ennen toista maailmansotaa. Jokainen, joka on liikuskellut missä tahansa muussa Euroopan maassa ymmärtää, mistä on kyse.

Sveitsissä on puisia kerrostaloja, jotka on rakennettu 1500-luvulla. Ne ovat yhä käytössä – eivät museoina, vaan tavallisina asuintaloina.

1950–1970-luvuilla Suomessa hävitettiin vimmaisesti vanhaa rakennuskantaa ympäri maata. Tilalle nousi Alvar Aallon ja Eero Saarisen seuraajien piirtämiä laatikoita.

Modernin arkkitehtuurin ja erityisesti Alvar Aallon kritiikittömässä ihailussa on samaa kollektiivista idiotismia kuin on hurmahenkisessä Mannerheimista, Sibeliuksesta ja Väinö Linnasta kohkaamisessa.


Mutta mikä siinä modernissa arkkitehtuurissa oikein mättää? Ei vanha ole itsetarkoituksellisesti hyvää. Ennenkin osattiin rakentaa rumasti ja kehnosti.

No se, että moderni arkkitehtuuri ei tule toimeen edeltävän rakennuskannan kanssa. Pitää päästä aloittamaan puhtaalta pöydältä. Jos tarpeeksi isoa tyhjää plänttiä ei löydy, vanhat talot pannaan pirstaleiksi.

Eero Saarisen tunnetuimmat työt ovat amerikkalaisten suuryritysten pääkonttoreita, joita on ripoteltu pitkin metsiä ja isoja puistoja, kauas muista rakennuksista.

Vähän niin kuin Finlandia-talo, yliarvostettu marmorimöhkäle.


Helsingissä tämän ajattelutavan surullisimpia muistomerkkejä on Kauppatorin laidalle pykätty Enso-Gutzeitin toimitalo, jonka tieltä purettiin Theodor Höijerin uusrenessanssitalo vuodelta 1897.

Läheltä katsottuna Enson talo on ihan jeppis. Mutta ympäristöönsä se ei sovi, ruminta Helsinkiä.

Modernin arkkitehtuurin ideologia kulminoituu Eero Saarisen kuuluisimmassa työssä, 192 metriä korkeassa St. Louis Gateway Arch -kaaressa. Se pystytettiin Amerikan lännen valloituksen muistoksi, toisin sanoen ylistämään intiaanien kansanmurhaa.

Kuvaan sopii hyvin myös se, että pikaruokaketju McDonald's on saanut logolleen innoituksen samaisesta kaaresta.





Viite