Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Natalia Baer

Porschen katumaasturi esillä autokaupassa.
Joululahja autokauppiaille. Monien autojen hinnat laskevat tuhansilla euroilla. Ainoastaan suurimpien autojen hinnat nousevat. Natalia Baer

Joululahja autokauppiaille. Monien autojen hinnat laskevat tuhansilla euroilla. Ainoastaan suurimpien autojen hinnat nousevat.

Autoveroale hämmentää vihreitä

9.11.2007 0.00

Lasse Leipola

Päästöarvoja moneen lähtöön

  • 100–110 g/km on hybridiautojen tavallinen päästömäärä.
  • 120–130 g/km on pienten dieselautojen tavallinen päästömäärä.
  • 120 g/km on EU:n tavoite 2012.
  • 163 g/km on EU:n autojen päästökeskiarvo.
  • 180 g/km on Suomen autojen päästökeskiarvo. Se vastaa 7,5 litran bensankulutusta sadalla kilometrillä.
  • 220 g/km on veroalen yläraja, eli autovero nousee suuremmilla ja laskee pienemmillä päästöillä 2008.

Hallituksen esittämä autoverouudistus aiheuttaa tyytymättömyyttä. Esityksen mukaan yksityisautoilun verotaakka pienenee ensi vuonna 263 miljoonalla eurolla. Veroalen vuoksi ensi vuoden automyynnistä odotetaan 2000-luvun vilkkainta. Veron pelätään kasvattavan autokantaa ja vähentävän joukkoliikenteen suosiota.

Uudistuksen oli tarkoitus ohjata suomalaisia ostamaan entistä vähäpäästöisempiä autoja. Nyt päästörajat ovat niin korkeat, että uudistus korottaa vain kaikkien suurimpien ajokkien hintoja. Monien suosittujen automallien hinnat putoavat tuhansilla euroilla.


Vihreät ovat olleet verouudistuksesta hämmentyneitä eivätkä luota siihen, että uudistus vähentäisi päästöjä. Vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Anni Sinnemäen mukaan uudistus ei kuitenkaan ole huonoin mahdollinen, sillä veron sitominen päästöihin ei ollut itsestään selvää.

”Autoveron alennukseen liittyvät riskit ovat kuitenkin isot, ja alennus tulee myös kohtuullisen paljon päästäville autoille. Sekä autoveron että ajoneuvoveron pitäisi tiukentua jo alemmilla päästöillä”, hän sanoo.

Hänestä on hyvä, että uudistuksen vaikutuksia päästöihin seurataan ja tarvittaessa niihin puututaan esimerkiksi polttoaineveroa tai vuotuista ajoneuvoveroa kiristämällä.

”Olen kuitenkin sen verran pessimisti, että näen riskit hyötyjä suurempina. Erittäin mielelläni näkisin, että ruuhkamaksut otettaisiin käyttöön vielä tällä vaalikaudella”, Sinnemäki esittää.


Myös hallituksen
ilmastopoliittinen asiantuntija, vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen uskoo, että päästöjen leikkaamiseksi tarvitaan lisätoimenpiteitä.

”Riippumatta tästä uudistuksesta joka tapauksessa tarvitaan uusia toimenpiteitä, kuten ruuhkamaksuja tai polttoaineveron korotuksia. Nyt vaarana on autoistuminen, ajomäärien kasvu ja joukkoliikenteen väheneminen”, Tynkkynen uskoo. Hän kuitenkin toivoo, että veroporrastus vaikuttaa ajan myötä autokannan päästöihin.

Myös ympäristöjärjestöt ovat ilmaisseet tyytymättömyyttä. Greenpeace muistutti, että uuden auton hankkiminen ei ole ekoteko, vaikka autokanta samalla uusiutuisi. Suomen luonnonsuojeluliitto SLL arvioi, että päästöt lisääntyvät, jos polttoaineveroa ei koroteta.

”Hallitus ilmoitti pitäneensä mielessään autokauppaa ja perheautojen ostajia. Jo tästä voi tehdä johtopäätöksen, ettei ympäristö ole ollut verouudistuksen johtotähtenä”, sanoo SLL:n ympäristönsuojelupäällikkö Jouni Nissinen.




Viite