

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
26.8.2011 10.12
Pari vuotta sitten käynnistynyt pamflettibuumi on ohitse. STT uutisoi tänään perjantaina, että WSOY ja Tammi ovat lopettaneet Barrikadi- ja Huutomerkki-sarjansa.
Ainoa pamflettisarjojen pudotuspelistä selvinnyt on Into kustannus, joka jatkaa omaa pamflettisarjaansa. Toimitusjohtaja Jaana Airaksisen mukaan sarjan lopettamista ei ole missään vaiheessa edes pohdittu.
”En osaa sanoa, meneekö meillä paremmin kuin ennen, mutta missään pulassa ei ainakaan olla. Oikeastaan päinvastoin, sillä maailmanhistoriallinen hetki, talouskriisi ja demokraattinen liikehdintä Pohjois-Afrikassa sekä muut suuret yhteiskunnalliset mullistukset meillä ja muualla, kaipaa eteenpäinkatsovia puheenvuoroja”, Airaksinen sanoo.
Hänen mukaansa Into-pamflettien vahvuus on organisaation vahvat yhteydet kansalaisyhteiskuntaan ja siellä tapahtuvaan liikehdintään sekä toisaalta akateemiseen maailmaan.
”Meillä pamflettien kohdalla lähdetään siitä, mikä on kiinnostavaa. Ei pamfletteja voi tehdä taloudellisista lähtökohdista. Lisäksi järjestämme keskustelutilaisuuksia tai -sarjoja pamflettien ympärille”, Airaksinen sanoo.
Hänen mukaansa Into kustannuksen taloudellisesti menestyneimpiä pamfletteja ovat olleet muun muassa sarjan avannut Puolueiden kriisi, filosofi Slavoj Žižekiä käsitellyt Politiikkaa idiootti!, elämäntaito-opas Leppoistamisen tekniikat, Anna Kontulan ja Risto Isomäen pamfletit sekä muutamat työelämään liittyvät pamfletit.
Juttua on päivitetty 29.8. Toisin kuin jutussa alun perin väitettiin pamflettisarjojen lakkautuksista ei kertonut ensimmäisenä HS vaan STT.
Tweet