Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

2000-luvun autot

20.8.2010 13.25

Lasse Leipola

Auton toimintaperiaate muuttuu, mutta mihin suuntaan?

Perinteinen malli. Polttomoottori pitänee puolensa vielä pitkään. Autovalmistajat ovat kehittäneet tehokkaita mutta vähäruokaisia moottoreita, joiden ansiosta monet uudet autot ovat edeltäjiään vähäpäästöisempiä. Päästöjä voidaan vähentää myös lisäämällä polttoaineiden etanoli- tai biodieselpitoisuuksia.

Täyshybridi. Perinteisessä hybridissä sähkö- ja polttomoottori vuorottelevat tarpeen mukaan, mutta kaikki energia tulee polttoaineesta. Muun muassa Toyota ja Honda aikovat tuoda markkinoille useita eri käyttötarkoituksiin soveltuvia hybridejä.

Ladattava hybridi. Pistokehybridiä voi luonnehtia polttomoottorilla varustetuksi sähköautoksi. Auton ensisijainen voimanlähde on sähkömoottori, mutta jos akut uhkaavat tyhjentyä, voidaan polttomoottorilla tuottaa lisää virtaa. Muutaman vuoden kuluessa Suomessakin myyntiin tulevat autot syrjäyttänevät perinteiset hybridit.

Sähköauto. Ainoastaan sähköä käyttävä auto. Kaikki energia on ladattava autoon. Latauspisteitä on toistaiseksi vähän, latausajat ovat pitkiä, eikä yhdellä latauksella pääse montaa sataa kilometriä. Kunnon latausverkosto ja akkuteknologian kehittyminen voivat tehdä sähköautosta ykkösvaihtoehdon myöhemmin 2000-luvulla.

Kaasuauto. Kaasuautoja uhkaa raju kolaus, jos energiaverouudistus menee läpi, ja kaasuauton vero moninkertaistuu. Silloin varsin vaatimaton jakeluverkosto tuskin kasvaa. Maakaasun tankkauspisteitä on Suomessa vain 16, ja kaupallisia biokaasupisteitä yksi.

Etanoli. Energiayhtiö St1 valmistaa jätteistä RE85-etanolipolttoainetta, joka soveltuu käytettäväksi niin sanotuissa flexifuel-autoissa, joita on jo useiden valmistajien valikoimissa. Parhaimmillaan tämä polttoaine synnyttää 80 prosenttia vähemmän päästöjä kuin bensa. Tankkauspisteitä on pääkaupunkiseudulla seitsemän, mutta verkostoa on määrä kasvattaa ensi vuonna muualle Suomeen. Flexifuel-autoihin voi tankata myös tavallista bensiiniä.

Polttokenno. Vedyllä toimiva polttokenno saattaa vielä joskus olla toimiva energialähde liikenteessä, mutta nykyteknologialla se ei ole käyttökelpoinen. Hondan pääjohtaja Takanobu Ito kertoi tosin heinäkuussa, että yhtiö on saanut teknologiasta erinomaisia kokemuksia. Hän uskookin, että pitkällä tähtäimellä polttokennoista tulee paras ratkaisu liikkumiseen.

Konversiot. Uusi voimanlähde ei välttämättä vaadi uutta autoa. Suomessa on muunnettu tavallisia polttomoottoriautoja muun muassa sähkö-, etanoli- ja kaasukäyttöisiksi. Julkisuudessa runsaasti esillä olleen Sähköautot – Nyt! -verkkoyhteisön ensimmäinen eCorolla valmistui noin vuosi sitten. Nyt suunnitteilla on Beta-laivue, jonka autoille on löytynyt kymmeniä kokeilunhaluisia ostajia.

liikenne  sähköautot  autot  yksityisautoilu 


Lisää aiheesta:



Viite