Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Mediapelaajat. Vihreiden Ville Niinistö ja Ozan Yanar olivat viime vaaleissa niitä harvoja ehdokkaita, jotka kykenivät verkkotoimillaan vaikuttamaan median juttuaiheisiin.

Mediapelaajat. Vihreiden Ville Niinistö ja Ozan Yanar olivat viime vaaleissa niitä harvoja ehdokkaita, jotka kykenivät verkkotoimillaan vaikuttamaan median juttuaiheisiin.

Somen supervaikuttajat julki – nämä vihreät pääsivät listalle

7.4.2016 18.26

Riikka Suominen

Ehdokkaiden someaktiivisuudella ei ollut viime eduskuntavaaleissa erityistä vaikutusta vaalitulokseen tai valta-asemaan. Esimerkiksi vaalivoittaja keskusta ei ollut somessa aktiivinen. Silti sosiaalinen media oli vaaleissa aiempaa merkityksellisempi. 

Asiaa selvitettiin Aalto-yliopiston ja Helsingin yliopiston Digivaalit 2015 -tutkimushankkeessa.

Verkossakin eniten huomiota ja vaikutusvaltaa saavat ne, jotka jo ovat vallassa. Aktiivisimmat ehdokkaat onnistuivat kuitenkin nostamaan omia aiheitaan perinteisen median asialistalle.

"Aktiivisella verkkoviestinnällä pystyy ohittamaan perinteisiä valtarakenteita", sanoo tutkija Salla-Maaria Laaksonen Helsingin yliopistosta.

Kun tutkijat mittasivat ehdokkaiden kykyä vaikuttaa perinteisen median agendaan ja kansalaisten sosiaalisessa mediassa käymään keskusteluun, löytyi niin kutsuttuja supervaikuttajia.

Perinteiseen mediaan onnistuivat vaikuttamaaan (aakkosjärjestyksessä) Li Andersson (vas), Veronika Honkasalo (vas), Ville Niinistö (vihr), Hanna Sarkkinen (vas) ja Ozan Yanar (vihr).

Sosiaalisessa mediassa vaikutusvaltaisimpia olivat (aakkosjärjestyksessä) Atte Kaleva (kok), Dan Koivulaakso (vas), Ville Niinistö (vihr), Antti Rinne (sd) ja Alexander Stubb (kok).

Nämä supervaikuttajat ovat tyypillisesti verkossa aktiivisia oppositiopuolueiden poliitikkoja.

"Olen tutkijataustainen ja pitkiin lauserakenteisiin taipuva henkilö. Somea varten olen opetellut tiiviin ilmaisun", sanoo Ville Niinistö somesuosiostaan tutkimushankkeen tuloksia perkaavassa paneelikeskustelussa.

"Olen saanut fiksujen ihmisten seuraajajoukon. Se tekee sivustostani muillekin entistä kiinnostavamman. Reagoin niihinkin kommentteihin, jotka ovat kanssani eri mieltä. Saan somesta enemmän tietoa kuin mistään muualta", Niinistö sanoo.

"Pitää olla paksu nahka. Poliitikko ei saa suuttua. Jos oma ärsyyntyminen näkyy, se on juhlan paikka poliittisille vastustajille. Somessa pitää heittäytyä ja olla huumorintajua."

Niinistön Facebook-sivuilla on yli 43 000 seuraajaa. 


Ehdokkaiden nostamat
aiheet vaihtelivat. Atte Kaleva keskittyi turvallisuuspolitiikkaan, Dan Koivulaakso rasismin vastustamiseen. Vihreille ehdokkaille tärkeät aiheet olivat tunnistesanojen eli hashtagien perusteella energiaremontti ja feministiset vaalit.

Tutkimuksen mukaan poliittiset kuplat ovat somessa totta. Ehdokkaiden ja kansalaisten välinen verkkokeskustelu oli  melko vähäistä. Tviittaus tapahtuu lähinnä puolueiden omissa porukoissa. Ehdokkaat käyttävät verkkoa pääasiassa markkinointiin ja yksisuuntaiseen viestintään.

Lisää tutkimuksesta täällä.

eduskuntavaalit  supervaikuttajat  Ozan Yanar  ville niinistö  sosiaalinen media  some 




Viite