

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Ennustaja. Anu Vehviläisen mielestä älyliikenteestä voi tulla vientituote.
6.5.2009 10.30
Älykkään liikenteen tekniset ja sosiaaliset innovaatiot voivat hinata Suomen ylös lamasta, todetiin tiistaina Säätytalolla pidetyssä asiantuntijaseminaarissa. Tilaisuus oli lähtölaukaus älykkään liikenteen kansallisen strategian valmistelutyölle.
Älykkäällä liikenteellä tarkoitetaan tieto- ja viestintäteknisiä oivalluksia, joiden avulla liikenteestä voidaan tehdä turvallisempaa ja sujuvampaa. Parhaassa tapauksessa älykkällä suunnittelulla voitaisiin vähentää liikennemääriä ja päästöjä.
Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tietotekniikkaa hyödynnetään liikenteen ohjaamisessa ja suunnittelussa nykyistä kattavammin. Käytännön esimerkkejä tästä voisivat olla kaikille yhteiset matkakortit joukkoliikenteeseen, sosiaalisten verkkopalveluiden hyödyntäminen ja tienkäyttäjien paikannukseen perustuvat ruuhkamaksut.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk) arvioi puheenvuorossaan, että ellei älykkään liikenteen kehittämiseen tartuta tosissaan juuri nyt, Suomi voi jäädä kansainvälisessä kehityksessä häntäpäähän.
"On arvioitu, että ilmastonmuutoksen ohella älykäs liikenne olisi toinen merkittävä tekijä, joka vaikuttaa tulevana vuosikymmenenä liikennepolitiikkaan. Jotkut ovat sanoneet, että älyliikenne saattaa olla jopa megatrendi aina vuoteen 2030 saakka", Vehviläinen sanoo.
Seminaarin tarkoituksena oli kerätä evästystä liikenne- ja viestintäministeriön kansliapäällikkö Harri Pursiaiselle, joka laatii ehdotuksen Suomen älykkään liikenteen tavoitteiksi ja toimenpidesuunnitelmaksi vuosille 2010-2015. Pursiaisen työn pitäisi valmistua lokakuun loppuun mennessä.
Tweet