Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Avoin kirje Kataiselle: "Toivon, ettei tärkein rakenneuudistus ole unohtunut"

26.8.2013 12.47

Jukka Vahti

Politiikan superviikoksi nimitetty viikko käynnistyi tänään Vantaalla tiedekeskus Heurekassa.

Vantaalla pääministeri Jyrki Kataisen (kok) koolle kutsumassa seminaarissa eri tahoja edustavat päättäjät ja asiantuntijat etsivät yhteistä näkemystä Suomen taloustilanteesta ja edessä olevista ratkaisuista.

Poliittisessa keskustelussa on loppukesän ajan puhuttu paljon edessä olevista valtion talouden "rakenneuudistuksista".

Luonto-liiton toiminnanjohtaja ja vihreiden helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu Leo Stranius lähetti tänään omat terveisensä Kataisen vetämälle Heureka-seminaarille avoimessa kirjeessään pääministerille, jossa hän muun muassa toteaa olevansa Kataisen kanssa samaa mieltä siitä, että on hyvä kiinnittää huomiota julkisen sektorin ja yleiseen tuottavuuden kasvuun, työn tarjontaan ja työurien pituuteen.

Samalla Stranius toivoo, ettei Katainen ole unohtanut "kaikkein tärkeintä rakenneuudistusta".

Tärkeimmäksi uudistukseksi Stranius nimeää luonnonvarojen kuluttamisen pienentämisen maapallon kantokykyä vastaavaksi. Maapallon uusiutuvat luonnonvarat kulutettiin tämän vuoden osalta loppuun viime viikolla.

Straniuksen lääkkeet tilanteen parantamiseksi ovat muun muassa ympäristölle haitallisten tukien poistaminen, fossiilisista polttoaineista luopuminen ja uusien kannustimien, kuten uraaniveron ja pakkausveron käyttöönotto ja jäteveron korottaminen.

Straniuksen mukaan luonnonvarojen käytön kestävyysvajeen ratkaiseminen olisi projektina rinnastettavissa hyvinvointivaltion rakentamiseen ja inspiroisi aitoon toimeliaisuuteen paremmin kuin "pelkkä yritysten kilpailukyvyn parantaminen".

Alkaneen viikon puolessa välissä pidetään hallituksen jokasyksyinen budjettiriihi, jolta odotetaan aiempaa konkreettisempia esityksiä valtiontalouden uudistuksista.

Myös työmarkkinajärjestöiltä odotetaan tällä viikolla edistystä neuvotteluissa mahdollisesta keskitetystä työmarkkinasopimuksesta.

budjetti  talous  kestävä kehitys

Viite