Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Emilia Pippola

Autoja.
Päästöt verolle. Autojen päästöjä aiotaan verottaa jatkossa entistä tiukemmin.Emilia Pippola

Päästöt verolle. Autojen päästöjä aiotaan verottaa jatkossa entistä tiukemmin.

Budjetti iskee liikenteeseen – järjestöt huolissaan autoista, ministeriö raiteista

23.8.2011 10.08

Lasse Leipola

Valtiovarainministeriön budjettiesitykseen sisältyy autoilijoihin kohdistuvia veronkorotuksia, jotka ärsyttävät alan etujärjestöjä. VM:n mukaan autoveroa tarkistetaan, koska uusien autojen päästöjen väheneminen on pienentänyt päästöperusteisen veron tuottoa. Korotuksella pyritään myös tehostamaan ympäristöohjausta entisestään.

Autoliitto varoittaa, että autoa ostettaessa maksettavan autoveron korottaminen vauhdittaa ajoneuvokannan ikääntymistä. Toisaalta myös vuosittain maksettava ajoneuvovero nousee, jolloin vanhempien ja suurempipäästöisten autojen pitäminen tulee entistä kalliimmaksi. Myös tällä pyritään valtiovarainministeriön mukaan tehostamaan ympäristöohjausta.

Ajo- ja ajoneuvoveron korotukset lisäisivät valtion verotuloja ensi vuonna 160 miljoonalla eurolla. Verojen muuttamisella päästöperusteisiksi on jo aiemmin saatu uusien autojen päästöt laskuun.

Veronkorotuksia ollaan kohdistamassa myös polttoaineisiin. Öljyalan keskusliiton mukaan polttoaineita verotetaan jo tarpeeksi.

”Bensiinistä ja dieselöljystä kerätään jo nykyisin noin 2,5 miljardin euron vuosittaiset verotulot”, sanoo toimitusjohtaja Helena Vänskä liiton tiedotteessa.

Myös EK varoittaa polttoaineverojen korottamisesta. Sen mukaan logistiikkakustannukset ovat Suomessa erityisen kriittisiä pitkien etäisyyksien vuoksi.

Liikenne- ja viestintäministeriössä ollaan pääosin tyytyväisiä valtiovarainministeriön esitykseen. Tyytymättömyyttä aiheuttaa lähinnä se, että rataverkon kunnossapitoon on varattu vain 10 miljoonaa hallitusneuvotteluissa sovitun 35 miljoonan sijasta.

”VR on panostanut liikenteen turvallisuuteen ja aikataulujen täsmällisyyteen. Valtion on hoidettava oma osuutensa rataliikenteen sujuvoittamiseksi. Noin viidellätoista prosentilla eli yhteensä 800 kilometrillä joudutaan pitämään alempia nopeusrajoituksia rataverkon huonon kunnon takia. Monet kaukoliikenteen viimeaikaiset myöhästelyt ovat johtuneet vuosien saatossa heikentyneestä infrasta. Tulen pitämään huolta siitä, että hallitusohjelman kirjauksesta pidetään kiinni”, liikenneministeri Merja Kyllönen (vas) sanoo tiedotteessa.

liikenne  päästöt  budjetti 




Viite