Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Krav / David Giese

Krav-purkkeja.
Ei auta. Tuoreen selvityksen mukaan Krav-merkistä on lähinnä haittaa.Krav / David Giese

Ei auta. Tuoreen selvityksen mukaan Krav-merkistä on lähinnä haittaa.

Luomumerkki karkottaa ostajat

29.10.2009 14.19

Riikka Suominen

Ruotsalaistutkimuksen mukaan kuluttajat hylkäävät luomutuotteita juuri luomumerkinnän vuoksi. Myös suuri luomumainosten määrä myymälässä vähentää luomun menekkiä. Asiasta kirjoittaa Dagens Nyheter-lehti.

Tukholman kauppakorkeakoulun ja Kuninkaallisen teknisen korkeakoulun tutkijat selvittivät luomutuotteiden menekkiä neljässä ruokakaupassa eri puolilla Ruotsia.

Koeviikolla kaupat somistivat kymmenen eri tuoteryhmää runsailla luomumerkinnöillä. Vertailuviikolla tavarat olivat esillä samalla tavoin, mutta ilman luomumerkintöjä. Hinta pysyi samana.

Kun menekkiä vertailtiin, ilmeni, että luomumerkkien lisäys yllättäen laski luomutuotteiden myyntiä kolmella prosenttiyksiköllä. "Luomuviikolla" oli luomumyynnin osuus tutkituissa kaupoissa keskimäärin 28,4 prosenttia, "normaaliviikolla" 31,5 prosenttia.

Tutkijat itse arvelevat osan kuluttajista päättäneen jo alunperin karttaa luomua, koska he pitävät sitä kalliina tai huonolaatuisena. Osa puolestaan uskoo luomutuotteiden säilyvän huonommin. Näille ostajille luomun välttely on automaattista ja se helpottuu, jos tuoteet on merkattu selvästi.

Tutkijat suosittelevat Ruotsin luomumerkille tuotemerkin kiillotusta.

Ruotsin luomujärjestö Krav puolustautuu sanomalla luomutuotteiden osuuden myynnistä jatkuvasti kasvavan. Viime vuonna luomun myynti kasvoi Ruotsissa 50 prosentilla.

Dagens Nyheterin haastattelema luomujärjestön tiedottaja Kristin Cooper muistuttaa uuden tutkimuksen olevan vain yksi monista. Muut tutkimukset ovat osoittaneet päinvastaisia tuloksia.

kuluttaja  ruoka  luomu 




Viite