

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Sammeli Heikkinen / Kaunis Humala
Luomu lorisee. Yhä useampi suomalainen juo luomuolutta.
4.10.2013 10.58
Luomuoluen myynti on kasvanut kolmanneksella kesän 2012 ja kesän 2013 välisenä aikana, tiedottaa Pro Luomu. Kasvun selittää se, että monet panimot ovat tuoneet valikoimiinsa uusia luomutuotteita.
Kehitys näkyy myös Eviran tilastoissa, joiden mukaan luomuohraa viljeltiin tänä vuonna 35 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin.
Yksi ensimmäisistä luomuoluista oli Nokian panimon Keisari Luomu.
”Viimeinen potku luomuoluen kehittämiseen oli se, kun markkinointiporukka kyseli kaupoista, mitä haluttaisiin, ja vastus oli luomua. Sitä tehdään, mitä kuluttajat haluavat”, panimomestari Riitta Sulkama.
Luomusta tuli valtavirtaa viimeistään siinä vaiheessa, kun Lapin Kulta toi markkinoilla luomuversionsa.
”Luomu kiinnostaa kuluttajia ja sopii hyvin Lapin Kullan brändiin. Olutkulttuurin on oltava monimuotoista, ja haluamme tarjota kuluttajille erilaisia vaihtoehtoja”, tuotepäällikkö Pekko Koski sanoo.
Tweet