

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
Flickr / MrTMan (CC-BY-SA)
Enemmän tilaa. Ruuhkamaksut ovat tuoneet Tukholmassa toivottuja tuloksia.
24.9.2009 10.18
Tukholman ruuhkamaksujärjestelmä on onnistunut vähentämään liikennettä ja päästöjä.
”Ruuhkamaksusta on ollut selvää hyötyä kaupungille, turisteille ja asukkaille, ja se on ollut yksi tärkeä tekijä Tukholman nimittämisessä vuoden 2010 Euroopan vihreäksi pääkaupungiksi”, sanoo ympäristöasioista vastaava varapormestari Ulla Hamilton sanoo ruuhkamaksujärjestelmän kehittäneen IBM:n tiedotteessa.
Hänen mukaansa keskustassa toimivat liikkeet eivät ole kärsineet ruuhkamaksusta.
Kaupungin tekemän selvityksen mukaan liikenteen määrä on vähentynyt 18 prosenttia ja siitä aiheutuvat päästöt 14–18 prosenttia. Lisäksi odotusajat ovat puolittuneet kaupungin sisäänajoväylillä.
Maksusta vapautettujen, "vihreämpien" autojen määrä on kolminkertaistunut sen jälkeen, kun järjestelmä otettiin käyttöön vuoden 2007 elokuussa. Julkista liikennettä käyttävien määrä on kasvanut 60 000:lla, mikä tarkoittaa seitsemän prosentin kasvua.
Ruuhkamaksun arvioidaan tuottavan Tukholmalle ensi vuonna noin 57 miljoonan euron lisätulot, jotka käytetään liikenneinfrastruktuurin kehittämiseen.
liikenne 
Tweet