

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019
SXC
Turhaa vai tärkeää? Koululaisten lukujärjestyksistä käydään kovaa vääntöä.
3.6.2010 10.47
Perusopetuksen tuntijakoa pohtinut työryhmä on hankalan tehtävän edessä, kun eri oppiaineiden opettajat puolustavat kukin takajaloillaan oman aineensa tuntimääriä. Opetusalan ammattijärjestön koulutusasian päällikkö Olli Luukkainen myöntää ongelman.
"On totta, että eri opettajaryhmät puolustavat omaa oppiainettaan. Mutta on aivan luonnollista, että esimerkiksi matematiikan opettaja pitää matemaattisia taitoja tärkeinä", Luukkainen sanoo.
Hyvinä puolina tuntijakouudistuksessa Luukkainen pitää tuntimäärien lisäämistä sekä pyrkimystä vahvistaa kielitaitoa. Taito- ja taideaineiden asema ei uudistuksessa varmuudella vahvistu, mikä on Luukkaisen mielestä huono ratkaisu.
Uudistuksessa on ehdotettu peruskouluun uusia oppiaineita, kuten draamaa ja etiikkaa. Luukkaisen mukaan etiikka edistäisi eri tavoin ajattelevien ihmisten yhteisöllisyyttä, mutta draamasta hän ei tekisi omaa oppiainetta.
"Draaman tavoitteet ovat tärkeitä kaikille, mutta niiden sisältöjen opiskelu sopii paremmin eri oppiaineitten menetelmäksi ja sisältöinä äidinkielen ja kirjallisuuden alle", Luukkainen sanoo.
OAJ ei kannata valinnaisuutta alimmille luokille. Tätä Luukkainen perustelee sillä, että kaikkein nuorimpien kohdalla valinnaisuus olisi vanhempien valinnaisuutta, ei oppilaiden. Lisäksi Luukkainen arvelee liian aikaisin toteutetun valinnaisuuden kaventavan yleissivistystä.
Tweet