Vihreän Langan logoVihreän Langan logo

Tämän sivuston päivittäminen on lopetettu 20.12.2019

Lasse Leipola

WWF:n kalaopas.
Kuluttajan kaveri, kalastajan... WWF:n kalaopas on kuumaa kamaa.Lasse Leipola

Kuluttajan kaveri, kalastajan... WWF:n kalaopas on kuumaa kamaa.

WWF:n kalaopas nostaa kuumia tunteita: ”Värityskirja!”

23.4.2012 18.00

Lasse Leipola

Ympäristöjärjestö WWF:n helmikuussa julkistama uudistettu kalaopas herättää voimakkaita tunteita. Kalatalouden keskusliiton toiminnanjohtaja Markku Myllylä arvosteli WWF:n listaa tänään maanantaina Päijät-Hämeen kalatalouskeskuksen vuosikokouksessa.

”WWF:n vältettävien listalla on mm. villi vaellussiika. Nyt kalastusyrittäjät ovat paikoittain törmänneet siihen, että mikään siikalaji ei kelpaa kauppaan. Suurin osa pyydetystä siiasta on kuitenkin istutettua kalaa. Sisävesiltä pyydetään paljon siikaa ja se ei ole millään lailla uhanalainen”, Myllylä sanoi.

The Voice uutisoi eilen sunnuntaina verkkosivuillaan, että näyttelijä Jasper Pääkkönen on lähettänyt kiivaan kirjeen S-ryhmälle, joka ilmoitti reilu viikko sitten, että se aikoo myydä jatkossakin WWF:n uudella listalla punaiseen vältä-ryhmään pudotettua Itämeren lohta. Muun muassa radioitoimittaja Mikko ”Peltsi” Peltola ja näyttelijä Kari Hietalahti ovat asettunut asiassa Pääkkösen tueksi. Kaikki kolme ovat innokkaita vapaa-ajan kalastajia.

Kalatalouden keskusliiton Myllylä puolestaan kiittelee S-ryhmän toimintaa kala-asiassa.

”Suurista kauppaketjuista K-ketju on pureksimatta nielemässä WWF:n värityskirjakampanjan ja antaneet ohjeet kauppiailleen, etteivät he saa ostaa sisään kotimaista lohta ja vaellussiikaa. Kauppaketju S on sen sijaan ottanut asiaan vastuullisen roolin ja myy edelleenkin kotimaista luonnonkalaa.”

Myös S-ryhmä itse on kommentoinut asiaa maanantaina.

”Olemme aidosti sitoutuneita kehittämään kalavalikoimiamme kestävän kalastuksen periaatteiden mukaisesti.  Tiedotimme päivitetystä linjauksestamme täysin avoimesti, mutta tiettyjen lajien kohdalla linjauksemme ja perustelumme ei selkeästi miellyttänyt kaikkia", päivittäistavarakaupan valikoimajohtaja Ilkka Alarotu sanoo S-ryhmän tiedotteessa.

Hänen mukaansa valtaosa S-ruokakaupoissa myytävästä lohesta on villiä tai kasvatettua norjalaista lohta tai kasvatettua kotimaista kirjolohta.

”Vaikka Itämeren lohi ei ole meille kaupallisesti merkittävä laji, on hyvä muistaa, että suurena kaupparyhmänä emme voi linjata asioita yksipuolisesti etenkään silloin, jos päätöksistämme voi olla haittaa kokonaiselle kotimaiselle elinkeinolle.”

kalastus 




Viite